ביקור בהירושימה

לאחר ארבעה ימים בפוקואוקה, המשכנו להירושימה, היעד השני שלנו בטיול . בטיול הקודם שלנו ביפן לפני כשבע שנים  נמנענו מלהגיע להירושימה כי הילדים היו מאד צעירים וחששנו כי הסיפור של העיר יעורר בעיקר אצל נעה חרדה מיותרת. הפעם חשבנו שהם יהיו מסוגלים להתמודד.

את הנסיעה להירושימה עשינו באמצעות רכבת השינקנסן – הרכבת המהירה של יפן. מכיוון שהנסיעות ברכבות ביפן יקרות למדי,במיוחד בשינקנסן, עלות של כ-  100 ₪ לשעת נסיעה למבוגר וחצי מכך לילד, עשינו חישוב מדוייק של כל הנסיעות הצפויות ומצאנו כי כדאי לנו לרכוש את הג'פן פס לנסיעות בלתי מוגבלות ברכבת למשך 21 יום. כשהגענו לתחנת הקאטה שבפוקואוקה לרציף השינקנסן, כולנו התרגשנו ולא הפסקנו להתפעל מהרכבות שהחרטום שלהן בצורת מטוס, מההגעה המהירה של הרכבת אל הרציף ורמת הדיוק הבלתי נתפס שלהן. הרכבת מתייצבת בדיוק בשעה היעודה והקרונות נפתחים מול מספר הקרון המתאים המופיע על הרציף. כך גם התפעלנו מהעמידה השקטה, האדיבה והמופתית של הנוסעים בתור על הרציף. דבר שכל כך מאפיין את היפנים.

אחרי שעה של נסיעה נוחה במיוחד, הגענו להירושימה. אפסנו את החפצים בשמירת החפצים בתחנת הרכבת ויצאנו לרציף האוטובוסים המעגליים שעוברים בין האתרים התיירותיים של העיר.

האתר הראשון אליו בחרנו להגיע היה פארק השלום. כבר מהאוטובוס נשקף המראה הידוע של המבנה היחיד ששרד את פצצת האטום שהוטלה מעל האזור של פארק השלום שהוקם על חורבות האזור שהופצץ. בפארק המטופח שמשתרע לאורך הנהר, פזורות מספר אנדרטאות  לזכר מה שאירע וכן פזורים סיפורים אישיים של אנשים ששרדו את הפצצה אשר שתלויים על מתקנים בשטח הפארק.

אחת האנדרטאות היא נר התמיד שידלוק כל עוד יהיה נשק גרעיני בעולם. אנדרטה מרשימה נוספת היא האנדרטה לזכר הילדים אשר מתוארת בה ילדה קטנה הפורשת את ידיה לפנים מעליה עף עגור המסמל ביפן אריכות ימים ואושר. הפסל מתאר את סיפורה של ילדה אחת מקורבנות הפצצה שהאמינה שיצירת אלף עגורים מנייר תסייע לה להחלים מפצעיה. הילדה מתה אבל בעקבות סיפורה מונחים סביב האנדרטה אלפי עגורים העשויים מאוריגמי שהכינו תלמידים מבתי ספר ברחבי יפן.

בפארק השלום נמצא גם מוזיאון השלום של הירושימה המציג בצורה מפורטת את השפעת הפצצה האטומית על האוכלוסיה והסביבה. לנוכח המראות הקשים שראינו באתר ובעלון המידע של המוזיאון החלטנו לוותר על הביקור כדי לחסוך מהילדים חשיפה לתמונות קשות. נוסף לאנדרטאות שפזורות בפארק השלום ניתן למצוא ברחבי העיר אנדרטאות נוספות המנציחות היבטים שונים של תוצאות הטלת הפצצה האטומית על העיר.

מוזיאון הירושימה בפארק השלום

אלפים פוקדים את הפארק מדי יום וההנצחה של הפצצה מאד נוכחת ומיקומו של בניין המסחר ששרד  מאד בולט שכן הוא בקרבת  אחד הכבישים הראשיים בעיר אך עם זאת ההנצחה מאד מאופקת והעיר חיה ותוססת ולמרות הטרגדיה שעברה הביקור בעיר לא מותיר תחושת מחנק.

כבר בערב הראשון בילינו באזור הבילויים התוסס נגרקאווה (Nagarekawa) שנמצא ממזרח לפארק השלום, שם בילינו גם בשני הערבים הנוספים. האזור מלא בבתי קפה, מסעדות, חנויות יוקרה, קניונים ומועדוני קריוקי.

מעבר לפארק השלום שמהווה את הסיבה העיקרית להגעה להירושימה יש בעיר אתרים נוספים. אחד האתרים היפים בעיר הוא גן הטיול שוקיין (Shukkien Garden) שנמצא בצמוד למוזיאון לאמנות.  הגענו לגן זה בשעת אחר הצהריים, כאשר החום והלחות היו נסבלים יחסית והלכנו במסלול המעגלי המקיף את האגם המלאכותי שנמצא במרכזו של הגן, מעל גשרים ציוריים, נחלים קטנים, חלקות אורז, יער במבוק, חורשות אורנים ועצים נשירים שרק יכולנו לדמיין כיצד הם נראים בעונת הסתיו. גן זה הוא מהיפים שראינו ביפן.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

במרחק הליכה מפארק השלום, ביקרנו במוזיאון הילדים של הירושימה, מוזיאון מדע חוויתי שהכניסה אליו היא בחינם ומיועד בעיקר לילדים היפנים. היה מעניין מאד לצפות במשפחות היפניות שרובן הגיעו עם ילד או שניים כמספר הילדים הממוצע ביפן, שנמצאת בשיעור גידול אוכלוסייה שלילי. כמו המבוגרים גם הילדים היו לבושים באופנתיות רבה עם הרבה טאץ'. הילדים נהנו מאד מהביקור שארך כמה שעות טובות. המוזיאון מזכיר במידה רבה את הלונדע בבאר שבע אך מתאים יותר לילדים גדולים יותר, בגיל של נעה ורועי (8, 10).

אחד משיאי הביקור בהירושימה, היה הביקור במפעל מזדה הממוקם בשולי הירושימה. את הביקור תיאמנו כמה חודשים מראש דרך אתר מוזיאון מזדה. הביקור במוזיאון הוא סיור מודרך שעובר בתוך המתחם הענק של מפעל חברת הרכב מזדה, שבשטחו העצום נכלל בית חולים, בית ספר להכשרת עובדים, גשר פרטי שעובר מעל המפרץ ונמל פרטי אשר ממנו מפיצים את הרכבים לכל העולם. במהלך הביקור נכנסנו לרכבים החדישים של מזדה ונעה נהנתה לעשות תמונות סלפי רבות במכוניות השונות. כמו כן ביקרנו במוזיאון הכולל אוסף רכבי מזדה מהדגמים הראשונים שיוצרו עוד בראשית המאה העשרים ועד לרכבי העתיד של מזדה הכוללים רכבים עם מיטב השכלולים. שיא הביקור היה הסיור בפס הייצור של הרכבים שלצד העובדים הנמרצים, לרובוטים יש תפקיד חשוב בהרכבת הרכבים, כולל המנוע, הרכיבים החשמליים העדינים והכיסאות. מדי יום מיוצרים במפעל זה כארבעת אלפים רכבי מזדה מסוגים שונים. כולנו נהנינו מאד מהביקור שארך שעה וחצי ואשר היה אחד משיאי הביקור שלנו ביפן.

את היום האחרון בהירושימה הקדשנו לביקור באי מיאג'ימה. לאחר נסיעה ברכבת הגענו למסוף המעבורת ושטנו אל האי מיאג'ימה שבמרכזו הר מייסן המכוסה ביערות ולחופו נמצא מקדש איצוקשימה שנחשב לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

כבר מתחילת השיט עמדנו על הסיפון בחוץ כדי לצלם בכל זווית אפשרית את שער הטורי הענק הצבוע באדום, שנחשב לסמלו המפורסם של האי ונמצא בתוך הים בזמן הגיאות ונחשף בזמן השפל. המראה נחשב לאחד ממראות הנוף היפים ביותר ביפן.  עם ההגעה לאי קיבלו את פנינו האיילים שמשוטטים בחופשיות באי ומנסים להשיג בצורה חיננית אוכל מהעוברים ושבים.

אחרי שמעין ורועי ליטפו את האיילים ומעין צילם אותם מכל זווית אפשרית, הלכנו דרך רחוב שכולו מסעדות, חנויות ממתקים ומאפים מקומיים, בתי קפה וחנויות מזכרות רבות.

הרחוב הוביל אותנו אל קרבת שער הטורי שעומד בכניסה למקדש המהווה את האתר המרכזי של האי. מקדש זה הוא מקדש שינטו שנבנה על גבי קלונסאות מעל קו החוף כבר בשנת 593 לספירה.

בזמן הגיאות המקדש המרשים נראה כאילו צף מעל המים. הילדים נהנו מאד להסתובב בחנויות שבסביבת המקדש ולטבול רגליים באחד מערוצי הנחלים הקרירים שלצד המקדש.

לאחר מכן מצאנו מסעדה לארוחת צהריים במסעדה יפנית מסורתית בה הישיבה היתה על הרצפה והשולחנות נמוכים. האוכל במסעדה היה יפני מסורתי וכלל תבשילים, מאכלי בשר, דגים ופירות ים. מבחינת האוכל, אנחנו מעט בעייתיים שכן שלושה מאיתנו צמחונים, שניים אוכלים גם דגים ואחת הבשר היחיד שהיא אוכלת זה רק שניצלים. לאור זאת, במסעדה זו כמו בחלק גדול מהטיול, הילדים בחרו לאכול אטריות אודון (אטריות לבנות עשויות מחיטה) שמוגשות קרות או חמות ואנחנו אכלנו תבשיל קארי ואורז, ירקות בטמפורה ואודון. לשם גיוון האוכל עבור הילדים הוספנו כמעט מדי יום ארוחה אחת במסעדה מערבית, לרוב באחת המסעדות האיטלקיות שיש ברחבי יפן בשפע.

לאחר הארוחה, המשכנו לביקור באקוואריום של מיאג'ימה שמציג שפע של בעלי חיים ימיים החיים באזור יפן כולל דגים מרהיבים, סרטנים, כלבי ים , לווייתנים, פינגווינים ואף צפינו במופע של כלבי ים ובהאכלה של פינגוונים ולוטרות. לטיול עם ילדים הביקור באקוואריום זה מאד מתאים שכן הוא סוגר יום טיול באי, עם אטרקציה שמכוונת לילדים. למרות שהאי מאד מטוייל האקוואריום שנמצא במרחק של כקילומטר ממסוף המעבורת היה ריק למדי והביקור בו היה נעים ומעניין.

קינחנו את הביקור בחנות שמתמחה בייצר ומכירה של עוגיות יפניות מסורתיות וטעימות מאד עם מילויים שונים: גבינה, פודינג, תה ירוק, שוקולד ועוד…

לפני שיצאנו למיאג'ימה חשבנו שנצליח להוסיף אתר נוסף בהירושימה אך הביקור המהנה באי הפך ליום טיול שלם וחזרנו אל הירושימה לקראת הערב. עם סיום הביקור באי  אמרנו לעצמנו כי זו יכולה להיות חוויה טובה לישון באי ולבקר בו בערב כאשר הכל מואר.

במהלך השהות שלנו בהירושימה התנסינו בפעם הראשונה בלינה דרך Airbnb. שכרנו דירה שנמצאת בקרבת הציר הראשי שעובר ליד פארק השלום ואזור הקניות והבילויים נגרקאווה. לקח לנו בהתחלה מעט זמן לאתר את הבניין  אך בעזרתם האדיבה של מוכר ברשת פמילי מארט ועוד יפני חביב שעצרנו ברחוב, הצלחנו למצוא את הבניין ואת הדירה. החוויה היתה טובה מאד, הדירה היתה נקייה ומעוצבת בתוך אזור מגורים וכללה מבחר משחקים יפנים מסורתיים אתם שיחקנו יחד עם הילדים.

הביקור בהירושימה היתה מרתק. הסיפור ההיסטורי הקשה נוכח מאד בביקור והוא למעשה הסיבה לביקור בעיר והדרך שבה היפנים הנציחו את האירוע הטראומטי והעיר היפה שנבנתה מחדש מהחורבות מעוררים התפעלות ומחשבה על הדרך שבה היפנים שיקמו את עצמם לאחר מלחמת העולם השנייה וחידשו את ימיהם כאימפריה.

התחנה הבאה שלנו היתה העיר אוסקה.

פוסטים נוספים שכתבנו על יפן:

כמעט הכל על תכנון הטיול ביפן – שאלות ותשובות

חוויה משפחתית ביפן – מסלול טיול בן שבועיים וחצי ביפן: טוקיו, טקיאמה, קיוטו ואוסקה

מסלול טיול משפחתי בן חודש ביפן – מפוקואוקה לטוקיו וביניהן

כמעט הכל על כרטיס הרכבות היפני  Japan RailPass = שאלות ותשובות

ארבעה ימים בפוקואוקה

ארבעה ימים בהירושימה

חמישה ימים באוסקה כולל שני טיולי יום בקיוטו

ארבעה ימים במטצומוטו

ארבעה ימים בניקו

ביקור בהאקונה – מחפשים את הר פוג'י…

שמונה ימים בטוקיו ובסביבתה – מא' ועד ת'

יום טיול בקמאקורה

מחוץ למסלול השחוק ביפן

בתי מלון מומלצים ביפן

קניות ביפן – מה כדאי לקנות והיכן

מחירים ועלויות של הטיול ביפן

קראו גם:

האם כדאי לקנות את כרטיס הרכבות היפני?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.