חוויה משפחתית בטוקיו

בדרך ליפן…

במהלך חודש אוגוסט 2009 יצאנו לטיול בן 18 יום ביפן, זוג הורים ושני ילדים, נעה בת ארבע ורועי בן עשרה חודשים. במשך שנים תכננו להגיע ליפן, מוקסמים ומסוקרנים מכל מה ששמענו וקראנו על המדינה ועל התרבות היפנית. כנס של האגודה הגיאוגרפית הסטורית שהתקיים לקראת סוף אוגוסט בקיוטו ואשר אליו הוזמנתי להרצות היה עבורנו ההזדמנות לנסוע ולטייל ברחבי יפן. למרות שהיה מדובר בעונת הקיץ הנחשבת לעונה הפחות מועדפת לטיול ביפן בשל החום והלחות המאפיינים עונה זו, זוהי גם עונת הכנסים ואנו התחלנו בהכנות.
מכיוון שתכננו לצאת עם שני הילדים, החלטנו מראש להזמין מקומות לינה לשלושה יעדים: טוקיו, טקיאמה אשר באזור האלפים היפנים וקיוטו ומהם יצאנו לטיולי יום בערים ובסביבתם. מכיוון שתפוסת המלונות ביפן היא מהגבוהות בעולם גם בעונת הקיץ נדרשנו להזמין מספר חודשים מראש את מקומות הלינה וגם את כרטיסי הטיסה בחברת התעופה הקוריאנית, קוריאן אייר, הזמנו ארבעה חודשים לפני מועד הטיסה בשל הביקוש הרב לקו זה. קו תעופה זה שנפתח לפני למעלה משנה מקשר את ישראל לדרום קוריאה ומשם בין היתר גם ליפן.
לאחר טיסה בת 10 שעות לדרום קוריאה, ונחיתת ביניים בשדה התעופה הנחשב לטוב בעולם, אינצ'און שבקרבת סיאול, טסנו שעתים נוספות לטוקיו. בדלפקי החברה הדרום קוריאנית ובשדות התעופה בקוריאה וביפן זכינו ליחס מועדף מכיוון שהיינו עם ילדים קטנים ונתבקשנו בכל פעם שהגענו לתור לבדיקת הדרכונים לעקוף את התורים הארוכים. בשדה התעופה נריטה שליד טוקיו אף התקבלנו בדלפק צוות האוויר. היה זה המפגש הראשון עם האדיבות היפנית והשאיפה ליצירת סביבת חיים נוחה ויעילה אשר בה נתקלנו לאורך כל הטיול ביפן.

ביקור בטוקיו

טוקיו , בירתה של יפן, היא העיר המרכזית של המטרופולין המאוכלס בעולם המונה 34 מליון תושבים הכוללת 23 רבעים ועוד 26 אזורים עירוניים נוספים. התנועה בין המוקדים השונים ברחבי המטרופולין העצום נוחה במיוחד באמצעות רשת הרכבות התחתיות המרשתות ביעילות את כל חלקי העיר.
אנו התמקמנו בעיר במלון מסורתי ריוקאן בשם פוקודיה. המלון שוכן באזור שקט למדי ונעים מאד במרחק של רבע שעת הליכה מהרובע ההומה שיבויה.

בלילה הראשון חווינו את שוליה של סופת טייפון עזה שפקדה את יפן. בסוף הקיץ ותחילת הסתיו מתפתחים סופות טייפון באזורים הטרופיים שליד קו המשווה ומתקדמים מדרום מערב לצפון מזרח, ומביאים איתם גשם כבד. מטחים של גשם עז שטפו את הרחובות עד לשעות צהריים בעוד אנו משלימים את שעות השינה לאחר הטיסה הארוכה.
בשלושת מוקדי הטיול בחרנו להזמין חדרים יפנים. חדרים אלו דומים לבתים היפנים מסורתיים וכוללים ריהוט מינימליסטי, רצפת עץ מצופה מחצלת – טטאמי ומעליה מזרנים שעליהם מונחים פוטונים וכך יכולנו לישון כולנו בנוחות רבה. מסגרת עץ עטופה בנייר משי הפרידה בין החדר לבין המקלחת וכך גם היה עשוי החלון. על הטטאמי היה מונח שולחן נמוך ועליו ערכת תה שהוחלפה מדי יום ועל הרצפה טלוויזיה ובה עשרות ערוצים, כולל ערוץ ילדים שבתנו נעה מצאה בו עניין רב.

יוקאטה - החלוק היפני המסורתי שחיכה לנו במלון בטוקיו
יוקאטה – החלוק היפני המסורתי שחיכה לנו על המיטה במלון בטוקיו

רעידת אדמה ביפן

המינימליזם המאפיין את הבתים היפנים הקטנים הוכיח עצמו ברעידת אדמה בעוצמה של כמעט 7 סולם ריכטר אשר הרעידה אותנו בעוצמה למשך כמעט דקה בלילה השני בסביבות השעה חמש לפנות בוקר. לרעידה זו נלוותה למחרת רעידה בעוצמה חלשה יותר, האפטר שוק. בכל אופן, התקנים המחמירים שעל פיהם נבנים המבנים ביפן, הרהיטים הנמוכים והיעדר חפצים כבדים או תלויים בחדרים, מנעו נזקים כלשהם. מעבר לכך, בכל סביבת מגורים ישנם שלטים שנועדו לדאוג לפינוי מסודר של התושבים מהאזור עקב רעידה קשה. רעידות האדמה הן חלק משיגרת החיים ביפן הממוקמת במפגש בין שני לוחות טקטונים ממזרח לחופי יפן, הלוח הפסיפי והלוח האירו אסיאתי. רעידות אדמה בלב ים מול חופי יפן אחראים לגלי הצונאמי השוטפים את חופי יפן בתדירות גבוהה ופירושם ביפנית – גלי נמל. טוקיו נפגעה בצורה קשה ביותר עקב רעידת אדמה קשה בשנת 1923. ברעידת אדמה זו נהרגו כ 140 אלף איש וכשני מליון אבדו את ביתם בעיקר עקב שריפות ענק ששרפו את בתי העץ מהם נבנתה העיר. מאז מציינים שלטונות טוקיו את יום השנה לאסון בתרגיל התגוננות רחב היקף מפני רעידות אדמה.

חיי כלב ביפן 

בסמוך למלון בו התגוררנו היה בית מלון לכלבים. לאורך כל הטיול התרשמנו מחיי הכלב היפני. הכלבים ברחבי יפן נהנים מאיכות חיים של ממש, גדלים כמו ילדים: מוסעים בעגלות או על מושבי אופניים, מקושטים בסרטים, סיכות ובתוספות לשיער, לבושים בחליפות ונהנים מטיפולים קוסמטיים ומפן במכונים מיוחדים לכלבים.

ניקיון מהסוג היפני 

אחת התופעות הבולטות ביותר לעין בטוקיו כמו בכל רחבי יפן הוא הניקיון המופתי והאסתטיקה הרבה. כמעט ולא ניתן למצוא ציורי גרפיטי על הקירות ברחובות, אין כלבים וחתולים המשוטטים לבדם ונוברים בפחי אשפה, אין ערמות אשפה ובמקום זאת מדי יום נערמות בשולי המדרכה לצורך מחזור חבילות מסודרות של בקבוקים, פחיות, ניירות וקופסאות. אין אפילו בדלי סיגריות מפני שביפן לא נהוג לעשן ברחובות אלא בנקודות מסוימות, לרוב ליד פחי האשפה שבצמוד לחנויות הדראגסטור. אלה ממוקמים בכל כמה מאות מטרים, פתוחים 24 שעות ומוכרים את כל מה שנחוץ: פירות, ירקות, מבחר אדיר של אריזות מזון מוכן, נודלס, סאקה, סושי ומוצרי חלב. לצד אלה פזורים ברחבי העיר אינספור מכונות אוטומטיות לממכר שתיה, אוכל, עיתונים, סיגריות, גלידות, כרטיסי טלפון ועוד.. הנוחות היא ערך עליון.

2 002
ניקיון מהסוג היפני במטרו של יפן

ברובע שיבויה – הלב הפועם של טוקיו

בנוסף לנקיון בולט מאד השקט השורר ברחובות העיר. ברובע שיבויה העמוס במשרדים, מרכזי קניות,מסעדות ומועדונים ובו גם נמצא מעבר החציה העמוס בעולם אך הכל מתנהל בשקט מופתי, ללא צעקות של הולכי הרגל וללא צפירת מכוניות.
אחד הדברים הבולטים ביותר ברחוב הוא המראה המוקפד עם מיטב הבגדים ואביזרי האופנה של היפני הממוצע. חלק מהיפניות לבושות במראה בובתי, פניהן עם איפור בהיר ועליהן שמלות וורודות ובמרכזי הקניות ישנן חנויות המתמחות באופנה זו.
בשעת הערב הופך רובע שיבויה לצבעוני במיוחד כאשר נדלקים שלטי הניאון האנכיים, הארוכים והצבעוניים ועל הבניינים הגבוהים מוקרנות פרסומות ממסכי פלסמה ענקיים. המונים צובאים בשעות אלה על הקניונים הגדולים, החנויות לממכר מוצרי האלקטרוניקה, המועדונים והמסעדות. המסעדות השונות מציגות בחלונות הראווה שלהן דגמים בגודל אמיתי של האוכל הנמכר בהן. התפריט עשיר מאד, הרבה מעבר לסושי ומבוסס על וריאציות שונות של תבשילי בשר, דגים וירקות. מרבית התבשילים מכילים נודלס, שהפך למאכל העיקרי של שני ילדינו לאורך הטיול. מחירה של מנה ממוצעת במסעדה הוא זול למדי, כחמישה עד שבעה דולר, דבר שאיפשר לנו ליהנות לאורך כל הטיול משלוש ארוחות ביום של אוכל יפני. חלק מהמסעדות מבוססות על מערכת אוטומטית להזמנת האוכל. בדומה למכונת משקאות מקישים על הלחצן עם הציור של המנה המבוקשת, משלשלים את הכסף לתוך המכונה, מחכים מעט והמלצר מגיע עם המנה עם כוס מים ומטלית לחה לניגוב הידיים.

2 024
מעבר החציה העמוס בעולם ברובע שיבויה

שירותים ציבורים ביפן

כאשר נזקקנו לשירותים הציבוריים אי אפשר היה שלא להתפעל מדרגת הנקיון הגבוהה של השירותים גם במקומות העמוסים ביותר באדם, בתחנות המטרו ובקניונים. גם במקומות הציבוריים השירותים הם מתקן מורכב הכולל לצד האסלה מערכת בקרה הכוללת: לחצן חשמלי להדחת המים, שני סוגי בידה המיועדים לגברים או לנשים עם אפשרות לכוון את העוצמה, לחצן להשמעת מוסיקה שתחריש את קולות עשיית הצרכים ולחצן המיועד לחמם את כסא האסלה. עבור מי שאינו בקיא, ישנם שלטים באנגלית המסבירים את אופן השימוש בשירותים, כולל כיוון הישיבה שהוא קריטי במיוחד בשירותי הכריעה בסגנון היפני שבו נדרשת ישיבה בכיוון ההפוך כדי למנוע (מניסיון אישי) אי נעימות.

2 083
שירותים יפניים

רובע הרג'וקו – הרובע האופנתי של טוקיו

במרחק הליכה משיבויה במרחק הליכה, נמצא רובע הרג'וקו. אזור זה הוא אחד האזורים האופנתיים ביותר בעיר בו נמצאות החנויות של מיטב המעצבים והמותגים הבינלאומיים: דיור, פנדי, שאנל ועוד רבים אחרים. ברחוב הראשי, שהמה באנשים נכנסנו לחנות גדולה בת 6 קומות בשם קידי לנד. בחנות זו מבחר עצום של משחקים, אביזרים ובובות כאשר בכל קומה הנושא המרכזי הוא אחד ממותגים האהובים על הילדים: הלו קיטי, סנופי, וולט דיסני וכו'.. . בקומה העליונה מבחר משחקי מחשב, רובוטים גדולים וקטנים, רובוטים בצורת חרקים קטנים המונעים באמצעות אנרגיית השמש ועוד. במשחקים רבים ניתן היה להתנסות וכך בילינו בחנות כשלוש שעות כשרועי מושיט את ידיו מן העגלה לעבר המדפים העמוסים ונעה, בתנו מתרוצצת ומשחקת בבובות ובמשחקים הרבים והמומה מהשפע הרב.

גינזה – רובע היוקרה של טוקיו

למחרת נסענו באמצעות הרכבת התחתית לרובע גינזה, רובע היוקרה של טוקיו. באזור זה נמצאים גורדי שחקים, מרכזי קניות מהודרים במיוחד, חנויות יוקרה כמו קרטיה, פנדי ולואי ויטון ומשרדיהן של חברות יפניות ורב לאומיות רבות: פוג'י, קנון , סוני , אפל ועוד… אנחנו התחלנו בביקור בבניין סוני, בניין גבוה ששמונה הקומות הראשונות שלו פתוחות לקהל. בכל קומה תצוגה של אחד מסוגי המוצרים של סוני עם אפשרות להדגמה ולמשחק: סוניפלייסטישן, מחשבים ניידים, מצלמות, אייפודים, חנות בה ניתן לרכוש מוצרים אלו ובסיום הביקור צפינו במופע אורקולי מרהיב של עולם המים בתלת מימד.
בהמשך שוטטנו בין מרכזי הקניות הגדולים שפזורים באזור. באחד מהם נכנסנו לקומת המזון אשר בה דוכנים של סושי, מגוון מאפים שבתוכם מסתתרים להם במפתיע גם נקניקים ונקניקיות ומאכלי ים רבים. תושבי יפן השוכנת על ארבעה איים נוהגים לצרוך מגוון רחב של מאכלי ים הנמכרים במרכולים ובשווקים במחירים השווים לכל נפש. לעומת זאת הירקות והפירות אשר אינם מהווים מרכיב דומיננטי בארוחה היפנית ורבים מהם מיובאים אינם זולים במיוחד, כך למשל עגבניה או מלפפון נמכרים במחיר של 3 – 5 דולר ליחידה, בדומה למחירה של מנה בשרית במסעדה ומלון שלם, ארוז בקופסא מהודרת נמכר ב- 50 דולר!!!. הפירות והירקות נמכרים באסתטיקה רבה, עטופים כיחידות בודדות בנייר או באריזות עטופות בניילון נצמד.

2 076
ברובע גינזה בטוקיו

המטרו של טוקיו

הדרך היעילה והזולה ביותר בכדי לשוטט ברחבי העיר הגדולה היא באמצעות רשת רכבות המטרו המכסות את העיר לאורכה ולרוחבה בתדירות גבוהה ובנוחות רבה. בהתאם למרחק הנסיעה, מחיר כרטיס במטרו הוא כדולר – דולר וחצי, אך ניתן לרכוש כרטיס יומי או שבועי ואז המחיר משתלם עוד יותר. הנסיעה ברכבת הפכה לחוויה יומיומית, ובעיקר הנסיעה הראשונה היתה חוויה מרגשת מאד עבור בתנו. עבורנו, כל תחנת רכבת היתה בעלת מספר מפלסים עם מדרגות רבות וטיול עם שתי עגלות ילדים חייב אותנו כל העת למצוא את המעליות שתמיד נמצאו אך לעיתים במרחק הליכה רב או בפינה נסתרת.

2 052
עם שתי עגלות במטרו של טוקיו

המטרו עצמו, בדומה למטרו במדינות אחרות, מגיע בתדירות גבוהה מאד ואם רכבת אחת הגיעה עמוסה במיוחד תמיד תגיע הרכבת השנייה תוך שלוש דקות. גם אם חלק מהתחנות המרכזיות היו עמוסות הרי שהכל מתנהל בסדר מופתי. תנועת המוני הנוסעים שקטה, מתנהלת על פי סימונים ושילוט המובילים בין מבוך של מנהרות, יציאות ומפלסים שונים אל התחנה המתאימה. מול דלת הרכבת חיצים אלכסוניים שנועדו לסמן את תור ההמתנה לרכבת. לפני הכניסה אל הקרון תמיד ניתנת זכות הקדימה ליוצאים מן הקרון. במטרו עצמו הנסיעה שקטה שכן אין זה נהוג לשוחח במכשיר הסלולרי ולהטריד את הנוסעים אלא להעביר מסרונים בלבד. כמו כן ניכר כי רבים מנצלים את זמן הנסיעה לקריאה בספרים ובעיתונים. אם עלה אדם מבוגר או אשה הרה ההתייחסות הטבעית של הנוסעים היא לפנות להם מקום ללא שהיות מיותרות. התחנה המרכזית של שיבויה אשר ממנה יצאנו מדי בוקר לטיול בעיר היא תחנת האצ'יקו. תחנה זו מנציחה כלב בשם האצ'יקו אשר היה נאמן לבעליו וליווה אותו במשך שנים ארוכות לכל מקום. באחד הימים מת בעלו של הכלב אך הכלב המשיך להגיע אל תחנת הרכבת במשך תשע שנים ברציפות! וחיכה לו שם בקביעות. על רקע נאמנותו ומסירותו הרבה של האצ'יקו נקראה התחנה על שמו ופסל מרשים של הכלב עשוי ארד הוצב בסמוך לכניסה הראשית של התחנה אשר רבים מהעוברים ושבים נוהגים להצטלם לצדו.

דיסנילנד טוקיו

אחת החוויות המרשימות בביקור בטוקיו היתה הביקור בדיסנילנד. האתר שנחנך בשנת 1984 ממוקם בשולי העיר, מרחק של כמעט שעה וחצי נסיעה ממרכז העיר, דבר הממחיש את הגודל הבלתי נתפס של מטרופולין טוקיו – יוקוהמה. האתר נבנה על פי הדגם של דיסנילנד באנהיים שליד לוס אנג'לס ומושך אליו אלפי מבקרים הגודשים את האתר מדי יום. בעיקר עבור בתנו נעה, היתה זו אחת החוויות הבלתי נשכחות של הטיול, לפגוש את הדמויות האהובות מהאגדות של דיסני, לעלות על המתקנים, ולהתרשם עד מאד מהשיט בין הבובות המייצגות את מדינות העולם כאשר ברקע מתנגן השיר "זה עולם קטן מאד" במגוון שפות, לצפות במצעד הגדול של כל כוכבי דיסני ובהופעת סלסה של מיני מאוס וחבריה לעת ערב כשברקע הזיקוקים העולים מהטירה של סינדרלה.

toys-story-832059_960_720

2 087

מקדש מיג'י וגני מייג'י בטוקיו

בלב העיר הסואנת, מרחק הליכה מרובע הרג'וקו ההומה אדם ביקרנו באחד הפארקים הגדולים של העיר. פארק זה כולל יער גדול ובתוכו מקדש מיג'י, המקדש השינטואיסטי הגדול ביפן. מקדש זה נבנה בשנת 1920, נהרס במלחמת העולם השנייה ונבנה מחדש בשנת 1958. המקדש מוקדש לקיסר מייג'י שסימל את הרפורמציה ביפן ואת המעבר מחברה פיאודלית לחברה מודרנית. המקדש מרשים מאוד, ומה שמאפיין אותו הוא סמל הכריזנטמה, פרח בן 12 עלים, סמל המשפחה הקיסרית. היפנים מקיימים טקסים ומנהגים של דת השינטו היפנית וכן של הבודהיזם שהגיע ליפן במאה ה-5. התפילה במקדש כוללת טקסים כמו הטלת מטבע או משיכה בפעמון הגדול המוצב בכל מקדש בכדי להעיר את האל משנתו, מוחאים כף ומתפללים, ושוב מוחאים כף וקדים קידה. 

2 1024
מקדש מייג'י בטוקיו
2 1022
מקדש מייג'י בטוקיו
2 1010
מקדש מייג'י בטוקיו
2 1018
מקדש מייג'י בטוקיו

לאחר הסיור במקדש ביקרנו בגני מייג'י היפים המקיפים את המקדש. הגנים נראו ממבט ראשון כנוף טבעי של עצים ושיחים אך עד מהרה ניתן היה להבחין כי מדובר בגן המתוכנן בקפידה רבה וכל עץ ושיח היו גזומים ומטופלים היטב. גן זה עוצב בהתאם לגישת אדריכלות הגנים היפנית המנסה לשחזר את נופי יפן, להמחיש את גן העדן הבודהיסטי ואף לייצג רעיונות דתיים ופילוסופיים מופשטים תוך שימוש בסלעים, אגמים מלאכותיים ובצמחיה.

מהריאה הירוקה והשלווה במרכז העיר נסענו מרחק של כמה תחנות במטרו לתחנת שינג'וקו העמוסה ביותר ביפן כולה אשר עוברים בה ביום למעלה ממיליון איש והכל בסדר מופתי. באזור שינג'וקו המאופיין בגורדי שחקים רבים ממוקמים רוב מבני הממשל לצד מגוון חנויות כל בו, ברים ומסעדות. אנו טיפסנו לבניין העירייה לתצפית מרהיבה על העיר הגדולה המאכלסת למעלה מ 12 מליון נפש בשטחה המוניציפלי וכ – 34 מליון בכל רחבי המטרופולין.

התחנה הבאה שלנו בטיול ליפן היתה טקיאמה – בלב האלפים היפניים.

פוסטים נוספים שכתבנו על יפן: 

כמעט הכל על תכנון הטיול ביפן – שאלות ותשובות

חוויה משפחתית ביפן – מסלול טיול בן שבועיים וחצי ביפן: טוקיו, טקיאמה, קיוטו ואוסקה

מסלול טיול משפחתי בן חודש ביפן – מפוקואוקה לטוקיו וביניהן

כמעט הכל על כרטיס הרכבות היפני  Japan RailPass = שאלות ותשובות

ארבעה ימים בפוקואוקה

ארבעה ימים בהירושימה

חמישה ימים באוסקה כולל שני טיולי יום בקיוטו

ארבעה ימים במטצומוטו

ארבעה ימים בניקו

ביקור בהאקונה – מחפשים את הר פוג'י…

שמונה ימים בטוקיו ובסביבתה – מא' ועד ת'

יום טיול בקמאקורה

מחוץ למסלול השחוק ביפן

בתי מלון מומלצים ביפן

קניות ביפן – מה כדאי לקנות והיכן

מחירים ועלויות של הטיול ביפן

האם כדאי לקנות את כרטיס הרכבות היפני? 

כמעט הכל על שירותי האינטרנט ביפן

היכן מומלץ לקנות כרטיסים לאטרקציות ביפן

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.