מדריך ליום טיול עצמאי בעיר העתיקה בירושלים

בעקבות הסיורים הרבים שערכנו בירושלים לאורך השנים, לבד, בזוג, עם חברים ועם הילדים, הכנו עבורכם מדריך מקוצר לטיול עצמאי בעיר העתיקה בירושלים. מסלול יום מקיף ומלא עניין בעיר העתיקה שיאפשר לכם לראות את מיטב האתרים שיש לעיר העתיקה בירושלים להציע ביום אחד. המסלול המוצע משלב את המיטב של העיר העתיקה מבחינת אתרים ותחומי עניין, נקודות תצפית יפות והכל כמובן תלוי בקצב ובעניין שלכם.

מסלול סיור מעגלי בעיר העתיקה בירושלים:

מסלול הטיול המומלץ לביקור בממיטב של העיר העתיקה כולל את שער יפו, מוזיאון מגדל דוד, טיילת החומות הדרומית עד לשער האשפות, הכותל המערבי, מנהרת הכותל, הר הבית, שוק העיר העתיקה, תצפית מעל גגות העיר העתיקה, כנסיית הגואל ותצפית מרהיבה על כל העיר העתיקה, כנסיית הקבר, הקארדו, בית הכנסת החורבה כולל תצפית, הבית השרוף, הרובע הארמני, כנסיית המשיח וחזרה לשער יפו.

כפי שבוודאי שמתם לב, המסלול מעט גדוש באתרים אך זהו סיור מעגלי שניתן לערוך אותו ביום טיול מלא. במידה והגעתם מאוחר או שקצב הטיול שלכם אינו מהיר, תוכלו לוותר על חלק מהאתרים לידם כתוב – אופציונלי.

כמו כן, חשוב שתיקחו בחשבון כי יש לתאם מראש את הכניסה למנהרת הכותל ולקחת בחשבון את זמני הכניסה הקשיחים להר הבית, כנסיית הגואל ולכנסיית המשיח.

במידה ועומד לרשותכם יום ביקור נוסף, תוכלו להוריד מספר אתרים בעיר העתיקה ולערוך יום טיול נוסף שיכלול למשל את הביקור במגדל דוד, כנסיית המשיח, הרובע הארמני, הר ציון ועיר דוד.

במידה והגעתם לעיר עם רכב, יהיה הכי נוח להחנות את הרכב בחניון קרתא הקרוב יחסית לשער יפו או בחניון ממילא הסמוך, שניהם מתחת למרכז הקניות הפתוח ממילא (65 שקלים ליום מלא).

 1/15  שער יפו

אחד משמונת שערי חומת העיר העתיקה שנבנתה במחצית הראשונה של המאה ה – 16 בראשית התקופה העות'מאנית. השער המשמש כיום ככניסה הראשית לעיר העתיקה נקרא על שם הדרך שמוליכה ממנו לכיוון יפו. שער יפו נמצא בסמיכות לקניון ממילא ולחניונים הגדולים שנמצאים בתחתית קניון זה. בסמוך לשער נמצא מוזיאון מגדל דוד וטיילת החומות וכן דרכי הגישה לרובע הנוצרי, לשוק הערבי ולרובע הארמני ולרובע היהודי דרך הרובע הארמני או דרך השוק.

 2/15 מוזיאון מגדל דוד (אופציונלי)

מגדל דוד הוא שריד למצודה הצלבנית שנבנתה בסמוך לשער יפו. מצודה זו נבנתה על שרידי מצודות מהתקופות קדומות, כולל ארמונו המפואר של הורדוס אשר שכן במקום זה. למרות שמה אין קשר בין המצודה לדוד המלך אשר ירושלים בתקופתו השתרעה בעיקר באזור שמדרום לעיר העתיקה – מתחם עיר דוד. מצודה זו הייתה הנקודה האחרונה שעמדה בפני הרומאים. החומה נבקעה בי"ז בתמוז ובית המקדש נחרב ב ט' באב. המצודה משמשת כיום כמוזיאון מרתק שמציג את סיפורה של ירושלים לאורך הדורות, בשילוב סרטונים, מפות ומוצגים ארכיאולוגים שנחשפו במצודה וברחבי העיר העתיקה. המוזיאון הוא נקודה מצויינת כדי לקבל רקע כללי על תולדות העיר ירושלים, עם תחילת הביקור שלכם בעיר העתיקה. להתרשמות ממוזיאון מגדל דוד לחצו כאן לצפייה בסרטון של האתר.

בשעות הערב מומלץ לבקר במיצג האורקולי המרשים המציג את סיפורה של ירושלים על גבי מבני המצודה.

הכניסה למוזיאון מגדל דוד בתשלום, לפי החבילות שתבחרו – כרטיס רגיל, מופע הלילה או כרטיסים משולבים – קישור למוזיאון מגדל דוד.

ביקור במוזיאון מגדל דוד

 

 3/15 טיילת החומות הדרומית

סיור על חומות העיר ירושלים מאפשר נקודת מבט לא שגרתית ומרשימה על אתרים שונים בעיר העתיקה כמו כנסיית הקבר, כנסיית הגואל, הר הבית, הר ציון ועוד…. ועל אתרים שונים בעיר החדשה החל במשכנות שאננים השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות ירושלים ב 1855, מלון המלך דוד, מגדל ימק"א והמראה הכללי של העיר הגדולה בישראל שמקיפה את העיר העתיקה. ישנן שתי אפשרויות לטיול על החומות, הליכה לאורך החומה הצפונית עד לשער האריות או לאורך החומה הדרומית, כפי שאנו מציעים, עד לשער האשפות.  מסלול זה מתחיל ממש ליד מגדל דוד ומסתיים בסמוך לשער האשפות. משער האשפות תגיעו לרחבת הכותל המערבי שנמצאת בסמוך.  הכניסה לטיילת החומות כרוכה בתשלום במוזיאון מגדל דוד ומותנית בשעות הפתיחה – בימים א' עד ה', בין 9:00 ל-16:00 בחורף, עד 17:00 בקיץ; בשבת אפשר להיכנס רק אם רכשתם כרטיסים מראש.

במידה ולא רכשתם כרטיסים לטיילת החומות תוכלו לבחור כדרך חלופית ללכת משער יפו לכיוון שער ציון או שער האשפות ולהגיע משם לאתר הבא שלנו – הכותל המערבי.

 4/15 הכותל המערבי

הכותל המערבי הוא אחד האתרים המושכים אליו מבקרים יותר מכל אתר אחר בארץ, וטיול בירושלים ובעיר העתיקה בפרט אינו שלם ללא ביקור בכותל. הכותל נחשב למקום הקדוש ביותר לעם היהודי משום שנחשב כשריד היחיד מבית-המקדש עצמו אשר שכן על הר המוריה, במקום בו ממוקמת כיום כיפת הסלע (כיפת הזהב).

בנקודת התצפית על רחבת הכותל ועל הר הבית מהרובע היהודי

בתקופת הורדוס ניצב בית המקדש השני על רחבה מרוצפת ענקית – בגודל של 144,000 מ"ר – שנתמכה על-ידי ארבעה כתלים גדולי ממדים ששימשו קירות תמך לרחבה. הארוך מבין ארבעת הכתלים היה הכותל המערבי, שנבנה לאורך 485 מטר. הכותל המערבי, כמו שאר הכתלים, נבנה מאבני ענק מסותתות אשר ניתן להבחין בהן בחלקו התחתון של הכותל בזכות המסגרת המסותתת המהווה את סימן ההיכר של האבן ההרודיאנית.  חלק מהאבנים שוקלות 2-4 טון כל אבן אך ניתן להבחין באבנים גדולות אשר שוקלות עשרה טון ויותר וביניהן כאלה שמשקלן הגיע ל- 50 ואף ל- 100 טון! אחת מן האבנים בכותל המערבי – הנמצאת מצפון לקשת וילסון – יוצאת דופן בממדיה: אורכה 12 מטר, גובהה – 3 מטר בערך, עוביה – 4 מטר ומשקלה – כ- 400 טון!  אם תבקרו במנהרת הכותל תוכלו לצפות בסרטון המסביר כיצד הונחו האבנים הכבדות זו על גבי זו.

בראשית המאה ה- 16 תחת שלטונו של הסולטאן העות'מאני סלים, כובש ירושלים, חל מפנה במעמדו של הכותל המערבי, שהפך לאחר שנים ארוכות את הכותל לאתר תפילה ואף זכה להכרה כמקום קדוש ליהודים. הסולטן העות'מאני הקצה ליהודים לאורך הכותל המערבי קטע מיוחד כרחבת תפילה. צורתה וגודלה של הרחבה נשמרו עד למלחמת העצמאות – ולמעשה עד לשחרור ירושלים והעיר העתיקה במלחמת ששת הימים בשנת תשכ"ז – 1967. בעקבות המלחמה הורחבה הרחבה במידה רבה כך שתוכל לקלוט את המוני המבקרים.

הכותל המערבי וגשר המוגרבים המוביל להר הבית

הכותל המערבי וגשר המוגרבים המוביל להר הבית

ביקור משפחתי בכותל המערבי
ביקור משפחתי בכותל המערבי

5/15 מנהרות הכותל (אופציונלי)

מנהרות הכותל הן מערך חללים ומחילות תת-קרקעיות מתקופות שונות לאורך תוואי הכותל המערבי שעוברים מתחת לבתי הרובע המוסלמי בעיר העתיקה. במתחם זה חשפו בחפירות מבנים מימי הבית השני, מימי הכיבוש המוסלמי, התקופה הצלבנית ועד לעת החדשה. ציר הליכה מוסדר מחבר את החללים והמחילות, מאפשר למבקר חוויה של מסע בזמן, כולל מיצגים אורקוליים שונים שמציגים את תולדותיה של ירושלים ושל הכותל לאורך ציר הזמן. המנהרה נחשבת לאחד מאתרי התיירות הפופולריים בישראל. בשל מיקומו בסמוך להר הבית ומתחת לרובע המוסלמי הפך המתחם לנקודת חיכוך רגישה והביא לא פעם למתיחות שהגדולה בהן הייתה עם פתיתת דלת יציאה מהמנהרות ברובע המוסלמי, צעד שהוביל את הערבים לפרוץ באירועי הדמים של מנהרת הכותל אשר גבו חייהם של 17 חיילי צה"ל בשנת 1996. כדי לבקר במנהרת הכותל נדרשת הזמנה מראש של כרטיסי הכניסה דרך האתר של מנהרת הכותל. יש לקחת בחשבון ביקור של  40 דקות במקום.  אם זמנכם בידכם והצלחתם להשיג כרטיסים, הביקור במנהרת הכותל מומלץ ביותר. הכניסה למנהרות נמצאת בסמוך לרחבת הכותל.

6/15 הר הבית

הר הבית הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי ובו שכן בית המקדש הראשון והשני אשר נבנו על הר המוריה. כיום שוכנים על ההר מסגד אל אקצא וכיפת הסלע והמתחם מהווה את המקום השלישי בקדושתו עבור העולם המוסלמי.

על־פי המסורת היהודית, הר הבית הוא המקום ממנו נברא העולם באבן השתייה שנמצאת במרכזו של כיפת הסלע ובו התקיימה עקידת יצחק. על פי האסלאם הר הבית הוא המקום ממנו עלה מוחמד השמימה עם המלארך גבריאל במסעו הלילי על גבי הבוראק – הסוס הפלאי כמתואר בסורה (פרק) 17 בקוראן.

על רקע חשיבותו הדתית של הר הבית ליהודים ולמוסלמים נחשב הר הבית למקום בעל רגישות פוליטית בינלאומית גבוהה, והמתחם עומד ברקע לסכסוכים רבים בין המוסלמים ליהודים מאז שנות העשרים של המאה העשרים. מאז מלחמת ששת הימים נמצא מתחם הר הבית תחת ריבונות ישראלית ומנוהל באופן רשמי על ידי משרד הוואקף (הממונה על ההקדשים) בירדן.

לאורך השנים עמד הר הבית במרכזם של אירועי דמים: החל ממאורעות הדמים בשנות העשרים והשלושים, אירועי מנהרת הכותל בשנת 1996, האינתיפאדה השנייה שזכתה לכינוי אינתיפאדת אל אקצא, טרור הסכינים בשנת 2016 שהיה על רקע המתיחות בהר הבית ואירועי שומר החומות.

לצד זאת בתקופות רגיעה ניתן ואף מומלץ לבקר בהר הבית כאתר מלא עניין וכך גם אנחנו פוקדים את ההר מעת לעת בעת ביקור בירושלים לביקור מרתק בין אתריו של ההר. אם בעבר ניתן היה להיכנס אל מסגד אל אקצא ואל כיפת הסלע, כיום ניתן לבקר אך ורק ברחבת הר הבית. למרות זאת הביקור על ההר מאפשר להתרשם מקרוב משני המבנים המוסלמים המרהיבים שנבנו על ההר במאה השביעית: מסגד אל אקצא וכיפת הסלע אשר שרדו למעלה מאלף ושלוש מאות שנים! כיפת הסלע אשר נבנתה בשנת 691 על ידי החליף עבד אל מאלכ היא המבנה המוסלמי העתיק בעולם שעדיין בשימוש!

הכניסה של יהודים להר הבית היא בימים א – ה בשעות כניסה מוגבלות למדי המתקיימות בין התפילות:

שעות הכניסה בקיץ: 7 – 11, 13:30 – 14:30.

שעות הכניסה בחורף: 7 – 10:30,  12:30 – 13:40

הכניסה לתיירים יהודים להר הבית היא דרך שער המוגרבים שנמצא בסמוך לרחבת הכותל והיציאה מהמתחם היא משער השלשלת שיוצא לרחוב הגיא שברובע המוסלמי (לא ניתן לצאת דרך שער המוגרבים). על רקע זה, בתקופות מתוחות מבחינה ביטחונית מומלץ לשקול את הביקור במתחם.

ביקור ברחבת הר הבית
ביקור ברחבת הר הבית
ביקור משפחתי ברחבת הר הבית
ביקור משפחתי ברחבת הר הבית

7/15 שוק העיר העתיקה

שוק העיר העתיקה בירושלים הוא אחד השווקים הגדולים והמרהיבים בעולם! השוק מורכב ממערכת סמטאות ארוכות, החוצות את העיר העתיקה ועוברות בגבול שבין הרובע הנוצרי, המוסלמי והרובע הארמני. המורים הנמכרים בשוק מגוונים מאוד, ונעים ממוצרי מזון, תבלינים, בגדים, מוצרי עור, מזכרות, מוצרי אלקטרוניקה, קרמיקה ארמנית ועוד….

ביקור בשוק העיר העיר העתיקה
שוק העיר העתיקה בירושלים הוא מקום נהדר לעשות בו קניות, לאכול ולהצטייד במזכרות
שוק העיר העתיקה בירושלים הוא מקום נהדר לעשות בו קניות, לאכול ולהצטייד במזכרות

ההגעה לשוק במסלול זה היא מהיציאה של הר הבית ברחוב הגיא לכיוון מערב. רחוב זה מגיע עד לשער יפו וממנו מתפצל השוק דרך הסמטאות כולל דרכי גישה לקארדו ולרובע היהודי ולכיוון הרובע הנוצרי לכנסיית הגואל ולכנסיית הקבר.

שוק העיר העתיקה בירושלים הוא מקום נהדר לעשות בו קניות, לאכול ולהצטייד במזכרות
שוק העיר העתיקה בירושלים הוא מקום נהדר לעשות בו קניות, לאכול ולהצטייד במזכרות

הביקור בשוק העיר העתיקה הוא אחד משיאי הביקור בעיר העתיקה ובירושלים בכלל ולאורך השנים ביקרנו בו עם ילדינו פעמים רבות, כולל הפסקות אוכל באחת המסעדות ובדוכני המזון שלאורך השוק ובסביבתו. על פי רוב השוק הומה בתיירים ותחושת הביטחון בו גבוהה. עם זאת בתקופות מתוחות מבחינה ביטחונית בהחלט מומלץ לשקול את הביקור בשוק.

סיור בשוק העיר העתיקה בירושלים
סיור בשוק העיר העתיקה בירושלים

ביקור משפחתי בשוק העיר העתיקה בירושלים

8/15 תצפית מעל גג השוק  –  בפינת רחוב דוד ורחוב חבד 

באחת הפניות של משוק, בדרך שמגיעה לרחוב חב"ד ברובע היהודי תגיעו  לפינת רחוב סנט גיימס (מרחק קטן לפני השוק). שם נעלה בגרם מדרגות מברזל לגג העיר. מראש המדרגות המשיכו ישר כ-50 מטר ותעלו בצד שמאל לגג קטן מעט וגבוה מן הגג הראשון. מכאן תזכו לראות את כל העיר העתיקה פרוסה לנגד עיניכם, המראה המרהיב ביותר הוא לכיוון מזרח.

תצפית מרהיבה על העיר העתיקה מגגות השוק

9/15 כנסיית הגואל (אופציונלי)

סמוך למתחם כנסיית הקבר, במרכזו של הרובע הנוצרי בירושלים העתיקה, נמצאת כנסיית הגואל. כנסיית הגואל הינה כנסייה לותרנית פרוטסטנטית אשר נבנתה ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים באזור שנקרא המוריסטן, אליו ניתן להגיע ישירות מרחוב הגיא בחלקו המערבי של השוק.

כיכר המוריסטאן ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים

המתחם בו נבנתה הכנסייה ניתן לקיסרות גרמניה בעקבות ביקורו של יורש העצר הפרוסי פרידריך ה-3 ב-1869, כחלק ממגמת התחזקות המעצמות האירופאיות בארץ ישראל בתקופה בה נחשבה האימפריה העות'מאנית כ"איש החולה על הבוספורוס" כאשר למעצמות ניתנה דריסת רגל בארץ ישראל ובירושלים בפרט.  אחת הכנסיות הראשונות שנבנו בירושלים היא כנסיית הגואל.  יורש העצר הפרוסי הניח את אבן הפינה לכבוד הקמת הכנסייה אשר נחנכה ב-1898 בעת ביקורו של הקיסר ווילהלם ה-2. הכנסייה נבנתה על שרידי אחת מהכנסיות הקדומות שהיו במקום מהתקופה הצלבנית. בצמוד לכנסייה ישנה אכסניה לותרנית ובה משולב קלויסטר (חצר כנסייה) מהתקופה הצלבנית. מגדל הפעמונים של הכנסייה מתנשא לגובה של 40 מטר, ובולט בקו הרקיע של ירושלים. ניתן וכדאי לעלות לגג המגדל ותמורת תשלום סמלי לצפות ממנו על כל העיר העתיקה.

תצפית מרשימה על כל העיר העתיקה ממגדל כנסיית הגואל ברובע הנוצרי בירושלים

שעות הכניסה לכנסיית הגואל הן:

יום ראשון: סגור, יום שני: 10:00 – 17:00, יום שלישי: 10:00 – 17:00, יום רביעי: 10:00 – 17:00, יום חמישי: 10:00 – 17:00, יום שישי: 10:00 – 17:00, יום שבת: 10:00 – 17:00

מרחק הליכה קצר מכנסיית הגואל יוביל אותנו למתחם כנסיית הקבר.

10/15 כנסיית הקבר

כנסיית הקבר או כנסיית התחייה היא אחת הכנסיות החשובות ביותר לעולם הנוצרי ולאורך השנה היא אחד האתרים העמוסים ביותר בתיירים, רבים מהם צליינים.

ביקרנו בכנסיית הקבר בהזדמנויות רבות לבד וביחד עם ילדינו. הכנסייה ממוקמת ברובע הנוצרי, בסופה של דרך הייסורים שמסתיימת בגבעת הגולגותא שנמצאת בתוך הכנסייה ונחשבת על פי המסורת למקום שבו ניצלב ישו. הכנסייה משמשת מוקד לעולי רגל מאז המאה הרביעית לספירה.

נוסף לגבעת הגולגותא כוללת הכנסייה מתחמים נוספים ומרשימים כמו קפלת המסמור לצלב, קפלת הפרנקים בה מופיעה בפסיפס מרשים במיוחד מרים אם ישו ולצידה יוחנן התלמיד האהוב ולמרגלותיהם מרים המגדלית המתבוננת בכיוון הגולגולתא על הצליבה של ישו ומזבח הצליבה או מקום הצליבה היווני. מזבח זה נמצא בשליטת הכנסייה היוונית-אורתודוקסית ומציין את המקום שבו הועמד עמוד צליבתו של ישו והוא נחשב לתחנה ה-12 בוויה דולורוזה – דרך הייסורים של ישו מהמקום בו נגזר דינו ועד לגבעת הגולגותא שעד אליה  סחב את הצלב שעליו בסופו של דבר גם נצלב. הוויה דולורוזה מתחילה מצפון להר הבית וכוללת 14 תחנות אשר בכל אחת מהן אירע דבר מה לישו בדרכו: באחת הוא נפל, באחרת פגש את אמו וכדומה. תשע מתחנות ויה דולורוזה פזורות לאורך הדרך, וחמש התחנות האחרונות נמצאות כולן בכנסיית הקבר.  בנוסף כדאי להגיע לקפלת האדם הראשון, מתחם השייך לכנסייה הקופטית ועוד מתחמים רבים ומרתקים שהופכים את הביקור במקום למרתק ומיוחד במינו.

מהן שעות הפתיחה של כנסיית הקבר?

יום ראשון: סגור שני: 08:30-12:00, 14:00-17:30, יום שלישי: 08:30-12:00, 14:00-17:30, יום רביעי: 08:30-12:00, 14:00-17:30, יום חמישי: 08:30-12:00, 14:00-17:30, יום ששי: 08:30-12:00, 14:00-17:30, שבת: 08:30-12:00, 14:00-17:30
כנסיית הקבר ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים
סיור בכנסיית הקבר ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים
סיור בכנסיית הקבר ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים

11/15 הקארדו

לאחר הביקור בכנסיית הקבר תחזרו אל השוק ומשם תפנו מרחוב דוד אל הקארדו, שריד מרשים במיוחד שנותר מהרחוב הראשי של ירושלים מהתקופה הרומית – ביזנטית.

הקארדו שימש כרחוב הראשי של העיר איליה קפיטולינה שבנה הקיסר הרומי אדריאנוס על חורבות ירושלים לאחר שדיכא את מרד בר כוכבא בשנים 132 – 135 לספירה. העיר נבנתה במתכונת הערים הרומיות  וכללה את הקארדו כרחוב הראשי מצפון לדרום ואת הדקומאנוס אשר חצה את העיר בכיוון מזרח ומערב. משני צידי הקארדו היו שדרות עמודים וביניהן חנויות ודוכנים.

כיום תמצאו בחלקו הצפוני של הקארדו את המשך החנויות של השוק הערבי ולאחר מכן ישנן חנויות לתיירים הכוללות לא מעט חנויות יודאיקה. בהמשך תגיעו לאזור בו נמצא ציור קיר גדול שמשחזר כיצד נראה הקארדו בתקופה הרומית וכן העתק של מפת מידבא – מפה מהתקופה הביזנטית המתוארכת למאות שישית – שביעית לספירה. מפה זו נמצאה בכנסייה בעיירה מידבא שבירדן ובה ניתן להבחין במפת ירושלים כולל הקארדו, הדקומאנוס ושריד חזותי ראשון של כנסיית הקבר.

השוק בחלקו בצפוני של הקארדו
חנויות יודאיקה ומזכרות בקארדו בירושלים

בחלקו הדרומי של הקארדו תוכלו לראות את שדרות העמודים המרשימים מהתקופה הרומית – ביזנטית ואף את סימני שחיקת הדרך הראשית על ידי הכרכרות שעברו במקום במשך שנים ארוכות. חלק זה של הקארדו נמצא ממש בלב הרובע היהודי, כמה עשרות מטרים ממערב לתחנה הבאה שלנו – בית הכנסת החורבה.

ציור קיר המשחזר את מראה הקארדו בירושלים בתקופה הרומית – ביזנטית

הקארדו ברובע היהודי – שרידי הרחוב הראשי של ירושלים תחת השלטון הרומאי
שרידי העמודים ברחוב הקארדו בירושלים

12/15 בית הכנסת החורבה

בית הכנסת החורבה הממוקם במרכזו של הרובע היהודי הוא אחד המבנים המרשימים ביותר בעיר העתיקה. בית כנסת זה נבנה לראשונה בראשית המאה השמונה עשרה על ידי קבוצת עולים בראשות רבי יהודה החסיד. כמה שנים אחר כך נהרס בית הכנסת על ידי הערבים שבנו אותו על רקע אי תשלום חובות מצד היהודים. לאחר כמה עשרות שנים, באמצע המאה התשע עשרה נבנה בית הכנסת בשנית על ידי קבוצה מתלמידי הגר"א. לאחר כמאה שנים נחרב בית הכנסת בשנית בידי הלגיון הערבי, לאחר שכבש את העיר העתיקה במלחמת העצמאות ודאג להחריב את מבני הרובע היהודי. במשך שנים במהלכם ביקרנו בעיר העתיקה, כל מה שנותר מבית הכנסת היתה הקשת המרשימה של בית הכנסת. בשנת 2010 נחנך מחדש מבנה בית הכנסת לאחר שנים של שיקום, שיחזור ובנייה מחדש במטרה להחזיר עטרה ליושנה את אחד המבנים שהפכו לסמל של הרובע היהודי. במהלך הביקורים שלנו בירושלים ביקרנו לא מעט בבית הכנסת המרשים אשר שוקם לפי תמונות של בית הכנסת מראשית המאה העשרים ועל פי עדויות. על קירות בית הכנסת ציורי קיר אשר שוחזרו בטכניקה מיוחדת ואלו מציגים את מערת המכפלה, קבר רחל, טבריה וצפת וכן ציור קיר המציג כלי נגינה תלויים על ערבות מעל נהר כאיור של הפסוק מתהילים: "על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון על ערבים בתוכה תלינו כינורותינו". מעזרת הנשים נשקף מראה מרשים מאד של בית הכנסת וממנו ישנו מעלה מדרגות למרפסת  תצפית מרהיבה אשר ממנה נשקפת כל העיר העתיקה כולל הר הבית, מסגד אל אקצא, כיפת הסלע, הר הזיתים וכנסיית הקבר.

מומלץ לבקר באתר בסיוע הסרטון  מדריך לסיור בבית הכנסת החורבה. 

הכניסה לבית הכנסת בעלות של 20 שקלים אך נדרשת הזמנה מראש של הכרסיטים באמצעות הקישור להזמנת כרטיסים לבית הכנסת החורבה.

סיור בבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים

סיור בבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים
סיור בבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים – ציורי הקיר ששוחזרו
ארון הקודש המפואר בבית הכנסת החורבה
ציורי הקיר ששוחזרו בבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים
תצפית על העיר העתיקה מגג בית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים

13/15 הבית השרוף

הבית השרוף, או בית קתרוס, הוא שריד של בית מגורים מימי המרד הגדול ברומאים אשר נשרף במהלך חורבן הבית בשנת 70 לספירה ונתגלה מחדש 1900 שנים אחר כך בשנת 1970 בחפירות אריכאולוגיות שבוצעו בתקופת שיקומו של הרובע היהודי בעיר העתיקה.  הבית נמצא כששה מטרים מתחת למפלס רחוב תפארת ישראל ברובע היהודי והוא חלק מהמוזיאון לארכיאולוגיה – הרובע ההרודיאני. על פי כתביו של יוסף בן מתתיהו אזור זה של ירושלים אשר היה קרוב יחסית לבית המקדש היה האזור בו התגוררו משפחות האולה והכהנים הגדולים ובשל קרבתו לבית המקדש.

המוזיאון קטן יחסית ובמרכזו סרטון וידאו עלילתי בן 25 דקות המתאר את חיי משפחת הכוהנים מבית קתרוס אשר התגוררה בבית, וכן את ימיה האחרונים. הסרטון מכיל תסריט דמיוני שבו בן המשפחה משתתף במרד בשורות הקנאים, למרות התנגדות אביו הכהן, ונשאר אחרון במחילות הסודיות תחת העיר החרבה ומחליט להצטרף לשארית הקנאים במצדה. הסרטו ןמוקרן על גבי החדר בו נמצאו ממצאים ארכיאולוגים מימי המרד כולל יד כרותה של אשה שכנראה נפגעה מידי הרומאים, כידון ברזל שכנראה שימש במרד, שרידי אבנים מפויחות, עץ חרוך ושכבות של אפר ופיח המעידים על החורבן וההרס שחוללו הרומאים במהלך כיבוש העיר העליונה.

הביקור במוזיאון מתאים לביקור עם ילדים בוגרים לאחר הסבר קצר על סיפור המקום וימי המרד הגדול כך שיהיו מוכנים לקראת מה שייראו במקום ויבינו את הסרט כך שיהיה משמעותי עבורם.

היכנסו לאתר הרובע היהודי כדי להתעדכן בנוגע לשעות הכניסה ולהזמנת כרטיסים מראש.

ביקור בבית השרוף (בית קתרוס) ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים
ביקור בבית השרוף (בית קתרוס) ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים

14/15 הרובע הארמני

הרובע הארמני הוא אחד מארבעת הרובעים בירושלים העתיקה לצד הרובע הנורי, המוסלמי והיהודי והקטן מביניהם. רובע זה ישמש אותנו בעיקר לצורך מעבר מהרובע היהודי אך מומלץ מאד לנצל את המעבר ברובע לביקור בקתדרלת יעקב הקדוש. כנסייה זו היא מהמכנסיות המרשימות ביותר בארץ, . האור היחיד בכנסייה מגיע מן השמש שמחוץ לכיפה, ומן הנרות הרבים המפוזרים ברחבי הכנסייה. הכיפה במרכז מסמלת את העולם הנוצרי והיא בנויה על ארבע אומנות/עמודים המסמלים את ארבעת האוונגליונים: מתי, יוחנן, לוקאס ומרקוס כותבי ספרי הבשורה שבברית החדשה. קירות הכנסייה מעוטרים בציורים, בחלק התחתון מצוירים אנשים הקהילה המקומית, ובמעלה הקירות קדושים נוצרים מוכרים יותר.

ההסטורה של הרובע הארמני ושל נוכחות הארמנים בארץ ישראל ובירושלים היא עתיקת יומין. העם הארמני היה העם הראשון שקיבל עליו את הנצרות בשנת 301 לספירה וכבר משלהי המאה הרביעית ועד היום חיה בירושלים קהילה ארמנית.

עד המאה העשרים כללה הקהילה הארמנית בירושלים בעיקר נזירים ומעט משפחות חילוניות אשר סיפקו שירותים שונים לנזירים אולם בעקבות שואת העם הארמני במהלך מלחמת העולם הראשונה על ידי הטורקים הגיעו לירושלים כעשרים אלף פליטים מארמניה ורבים מהם התיישבו ברובע. במהלך מלחמת העמאות נמלטו אל הרובע ארמנים שחיו בכפרים ובערים שנכבשו על ידי ישראל. כיום ניתן להבחין בעת סיור ברובע  בכרזות הנצחה לשואת העם הארמני, שואה שמטעמים פוליטיים מול ממשלת טורקיה לא זכתה לאזכור מספק מעל דפי ההסטוריה ולהכרה בינלאומית, כולל לא מצד ישראל.

ברחוב הראשי של הרובע הארמני המוביל אל מצודת דוד תוכלו למצוא חנויות המוכרות כלי קרמיקה ארמני וכן מסעדה ארמנית ובהמשך, מול תחנת המשטרה שליד מצודת מגדל דוד נמצאת התחנה האחרונה שלנו ברובע הארמני ובטיול שלנו בעיר העתיקה – "כנסיית המשיח" המכוה גם "כנסיית עמנואל".

עוד על ביקור ברובע הארמני תוכלו למצוא בכתבה של רון פלד בynet "על הקדוש של הרובע הארמני". 

הרובע הארמני הוא הקטן בין רובעי ירושלים, והוא למעשה מנזר קדום ומקום מושבה של הפטריארכיה הארמנית

15/15 כנסיית המשיח

התחנה האחרונה שלנו בסיור המקיף בעיר העתיקה תהיה כנסיית המשיח שנמצאת בסמוך למגדל דוד ולשער יפו בו התחלנו את יום הטיול. כנסיית המשיח שנקראת גם כנסיית עמנואל היתה הכנסייה הפרוטסטנטית הראשונה במזרח התיכון שנוסדה בשנת 1849 תחת האימפריה העות'מאנית, בתקופה בה התגברה חדירתן של המעצמות האירופאיות לנוכח היחלשותה של האימפריה בעות'מאנית.

הכנסייה נבנתה ע"י 'החברה הלונדונית לקידום הנצרות בארץ הקודש',  ארגון אנגליקני שהאמין בשיבת היהודים לארצם כחלק מתהליך הגאולה וכיום היא חלק מהכנסייה האנגליקנית.

חלל הכנסייה מעוצב בפשטות רבה, ובה סמלים יהודיים ופסוקים בעברית שנועדו לקרב את היהודים לכנסייה. בחצר הכנסייה מגדל קטן ובו פעמון. פעמון הכנסייה היה הראשון שצלצל בירושלים מאז ימי הצלבנים.  בהמשך נבנו מבנים נוספים במתחם.

כיום משמש המתחם בית הארחה וכמרכז מורשת, תפילה והתכנסות של המאמינים הפרוטסטנטים.

 

מכנסיית הקבר נחזור לשער יפו וכאן גם נסיים את מסלול הטיול שלנו ברחבי העיר העתיקה.

מקומות הלינה המומלצים שלנו בירושלים:

מנסיוננו, הקסם המיוחד של ירושלים נגלה במיטבו דווקא במלונות הקטנים, מלונות בוטיק בתוך העיר, רצוי במרכז העיר בטווח הליכה רגלי שיחסוך לכם נסיעות וחיפוש אינסופי אחרי חניות או ממש בתוך העיר העתיקה. לפניכם מספר מלונות מומלצים בעיר ירושלים אשר אותם תוכלו להזמין ישירות דרך אתר  booking.com: 

רפאל רזידנס בוטיק (Rafael Residence Boutique) ממוקם בירושלים, בשכונת בקעה הידועה באווירה הנעימה שלה, אזור של מסעדות ובתי קפה משובחים, המקום מציע סוויטות ממוזגות עם אינטרנט אלחוטי חינם. מקום האירוח נמצא במרחק של 10 דקות הליכה מהמושבה הגרמנית, ובמרחק של 5 דקות נסיעה ממרכז העיר וכקילומטר מהעיר העתיקה. ממליצים בחום.

מלון בוטיק אגריפס (Agripas Boutique Hotel) ממוקם במרכז ירושלים, במרחק של 5 דקות הליכה בלבד משוק מחנה יהודה ובמרחק שני ק"מ מהעיר העתיקה, ומציע חדרים מרווחים עם נוף לעיר ורצפות עץ.

מלון ימקא שלוש קשתות (YMCA Three Arches Hotel) שוכן במיקום מעולה בלב ירושלים, מול מלון המלך דוד המפורסם ובמרחק 10 דקות הליכה מהעיר העתיקה.רבות מהאטרקציות המרכזיות של העיר נמצאות במרחק הליכה מהמלון. בנייתו של מבנה היסטורי, ייחודי ומעניין זה הושלמה בשנת 1933, והוא מציע אזורים ציבוריים יפהפים עם קשתות וגנים שופעים.

מלון הבית הספרדי (The Sephardic House Hotel) ממוקם בסמוך לשער ציון (Zion Gate) בכניסה לרובע היהודי ונמצא במרחק הליכה מכנסיית הקבר (Holy Sepulchre church). הבית נבנה בסוף המאה ה-19 עם פטיו פנימי, ומציע חדרים עם גישה חופשית לאינטרנט אלחוטי.

מלון הבוטיק וילה במושבה (Villa Ba‘Moshava) שוכן במבנה היסטורי במרכז המושבה הגרמנית בירושלים, ומציע אופניים ללא תשלום וגישה חופשית לאינטרנט אלחוטי.

פוסטים נוספים שכתבנו על טיולים בירושלים ובסביבתה:

טיול פסח ביער עמינדב ובאבו גוש

טיול יום שישי למוזיאון ישראל ולאבו גוש

 

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.