טיול פסח ביער עמינדב ובאבו גוש

ביום שלאחר חג הפסח יצאנו עם אחותו של מעין ומשפחתה לטיול ביער עמינדב שבהרי ירושלים. אזור זה כולל שפע של מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. מראש בחרנו במסלול קצר וקל בחיק הטבע שיתאים לילדים קטנים, מחירבת סעדים לאורך שביל המעיינות ובחזרה, כשני קילומטרים לכל כיוון. מזג באותו יום היה מושלם, קריר ונעים.

לאחר נסיעה מאזור המרכז לכיוון ירושלים דרך כביש מספר אחד, מפגש משפחתי והפסקה קלה בתחנת הדלק בשורש, פנינו ימינה במחלף הראל לנסיעה בדרך המפותלת היפה בין יערות הרי ירושלים, עברנו בתוך שני מושבי העולים אורה ועמינדב עד שהגענו לחניון חרבת סעדים של קק"ל.

לאחר שהחנינו את הרכבים התחלנו בביקור באזור חרבת סעדים. חרבת סעדים היא שריד לחווה מהתקופה הביזנטית הכוללת  בית בד ומסגד קדום שהוקם על הריסות המבנים הביזנטיים. בין שרידים אלו צמח חורש ים תיכוני, עצי אלון מצוי וחרוב עתיקים ופריחה מרהיבה בשל צבעי האביב שליוותה אתנו לאורך כל המסלול: מקבצים של פרגים אדומים, קחוונים לבנים, בן חצב יקינטוני בגוון הלילך, מרגנית השדה, פשטה ורודה, קידה שעירה בצבעי צהוב בוהק ושיחי לוטם מרווני שבולט בפרחיו הלבנים הבוהקים והלוטם השעיר בצבע ורוד. כמה עשרות מרים מחרבת סעדים ערכנו תצפית מרהיבה על הרי ירושלים שנפרשו לרגלינו.

20180331_133824

מכאן, לאחר ארוחת בוקר והתברברות קלה בשל סימון השבילים שלא היה מספיק ברור, המשכנו לשביל המעיינות המסומן בסימון ירוק ובצבעי שביל ישראל שעובר לאורכו. בדרך עברנו ליד שיירה מרשימה במיוחד של תוואי התהלוכה, זחלים אפורים ושעירים שניזונים מעצי האלה. גופם של הזחלים שצמודים זה לזה ארסי ועלול לגרום לצריבות ולנפיחות אך בעזרת מקל קטן ניסו הילדים לבדוק מה קורה אם מזיזים את אחד הזחלים ממקומו בשיירה וכיצד הוא משתלב בחזרה.

לאחר התצפית היפה על הזחלים המשכנו במסלול, במגמת ירידה, לכיוון מעין עין חנדק. לאורך הדרך שורה של מעיינות נקבה, שבשל הגשמים המעטים היו כמעט חרבים לגמרי. המסלול עובר לאורך עינות עמינדב, עין תמר  עד לעין חנדק.

אנחנו הגענו עד לעין תמר, שם ישנה בריכת אגירה עתיקה, פינה נוחה לישיבה והאטרקציה היתה נקבה קצרה שהגיעה לאזור בו נבע המעין שהיה חרב. ההליכה פעמיים בתוך הנקבה והטיפוס ממנה למעלה היו אטרקציה עבור הילדים.

לאחר מנוחה קלה, חזרנו לנקודת ההתחלה חניון עמינדב. בנקודת המפגש עם השביל ישנה חלקה קטנה של עצי ארז שנטעה הקק"ל.

בשעת צהריים מאוחרת יחסית, נסענו לאכול צהריים במסעדת נאג'י שבאבו גוש. בסוכות האחרון כשביקרנו באבו גוש המסעדה היתה עמוסה אך הפעם הצלחנו להיכנס ונהנינו מכל רגע. שירות אדיב ומהיר אוכל מצוין: חומוס מעולה, שישליק, ממולאים, סלטים טריים וקינוחים משובחים: מלבי, כנאפה, בקלוות וקרם בוואריה.

אטרקציות באבו גוש

מעבר לאוכל המצויין שניתן למצוא במסעדות באבו גוש לפני או אחרי ביקור בירושלים או טיול בסביבה, ניתן למצוא עניין רב גם באבו גוש עצמה באתרים השונים שרובם נמצאים במרכז הכפר: שיטוט בין הסמטאות הציוריות, ביקור במסגד הגדול עם שני הצריחים הגבוהים בסגנון הצ'רקסי של מייסדי הכפר שהגיעו למקום במאה ה – 16 בעקבות סכסוך דמים וכרתו לאורך השנים ברית עם היהודים בתקופת המאבק להקמת המדינה ועם מדינת ישראל. עוד במרכז הכפר ניתן לבקר במנזר הבנדיקטני של אבו גוש, הכולל את הכנסייה העתיקה "כנסיית מריה הקדושה של התחייה" מהתקופה הצלבנית  ובו ציורי קיר מרשימים מלפני כ 900 שנים! מעל אבו גוש מתנשאת כנסיית "גבירתנו של ארון הברית" ובה מתנוסס פסל גדול של מרים אוחזת בישו. כנסייה זו ממוקמת במקום שזוהה על ידי מקימיה כגבעת יערים, מקום משכנו של ארון הברית לפני בניית המקדש. מומלץ מאד לבקר בחצר הכנסייה המטופח ולערוך תצפית מרשימה על אבו גוש וסביבותיו. בסוכות, מומלץ במיוחד לבקר בכנסיית כבירתנו בסוכות ובשבועות כאשר נערך פסטיבל  אבו גוש למוסיקה ווקאלית אשר מנצל את האקוסטיקה הנפלאה של הכנסיות ושל מתחמים נוספים בכפר להופעות שמושכות אליהן אלפי מבקרים מדי שנה.

פוסט נוסף שכתבנו על טיול בירושלים ובסביבתה: ביקור במוזיאון ישראל ובאבו גוש

פוסט נוסף על טיול באזור ירושלים: כתבה הילה בן חנוך לוי בבלוג שלה "תלתלים" – טיול עם הילדים לשמורת הסטף.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.