טיול פסח בגן לאומי קיסריה

ביום ראשון של חול המועד פסח, החלטנו לבקר בגן הלאומי קיסריה. למרות העומס הצפוי החלטנו שמכיוון שמדובר במתחם גדול, זה לא יפריע לנו בביקור.

התחלנו את הביקור בתיאטרון הרומי שבטעות מכנים אותו אמפיתיאטרון אלא שאמפיתיאטרון הוא מבנה עגול כמו הקולוסיאום ברומא בעוד שהתיאטרון צורתו חצי עיגול (ראו: טיול ברומא עם הילדים). ישבנו על מושבי התיאטרון שנבנה על ידי הורדוס בעשור האחרון לפני הספירה, כעיר נמל גדולה שנקראה על שם יוליוס קיסר שתחת חסותו שלט הורדוס. התיאטרון אמנם אינו גדול כמו הקולוסיאום וכולל רק 6000 מקומות ישיבה אבל הוא השתמר היטב ועובר תחזוקה שוטפת בשל היותו אחד ממתחמי ההופעות החיות היוקרתיים ביותר בישראל.

מכאן המשכנו לעבר שרידי הארמון המפואר של הורדוס שנבנה על גבי שונית הבולטת פנימה אל תוך הים. לאחר מותו בשנת 4 לפנה"ס  שימש הארמון  את מושלי העיר. באתר זה נשתמרו היטב שרידי רצפת הפסיפס בדגמים גיאומטריים.

לאחר ירידה לחוף הים של קיסריה יחד עם נעה ורועי שחיפשו ומצאו צדפים יפים המשכנו בהליכה לאורך הטיילת, כשמצד אחד גלי הים הכו בעוצמה והתיזו מים קרירים ומהצד השני ההיפודרום אשר שימש כזירת מרוצי סוסים ומרכבות, כזירה לתחרויות אתלטיקה וכן זירת מאבק בין עבדים לחיות טרף לכל תשואות הקהל, כנהוג בתרבות הרומאית. ביום הביקור, כמדי פסח, התקיימו במקום מרוצי סוסים ומרכבות כשחזור של התקופה הרומאית כשמאות הצופים ישבו על מושבי האבן מהתקופה הרומאית.

20180401_134848
ההיפודרום בקיסריה

למרות השמש הקופחת החלטנו שלא לוותר גם על ביקור בשרידי מקדש אוגוסטוס המפואר שנבנה לכבודו של הקיסר אוגוסטוס משיש לבן. בסמוך למקדש שרידים נוספים מהתקופה הביזנטית, ביניהם שרידי בית המרחץ. לפני הכניסה לבית המרחץ נכנסו הרוחצים לפלאסטרה בה היו מתעמלים כחלק מפולחן הגוף שאפיין את התרבות ההלניסטית ולאחר הרחצה חזרו אליה שנית כדי לקבל גם עיסוי.

מכאן המשכנו אל המתחם הצפוני של קיסריה, אזור שכולל מספר חנויות מזכרות, גלריות, דוכני מזון ובית קפה אותו ניצלנו להפסקת קפה קר, גלידה ופרלינים טובים. לאחר הפסקה מרעננת צפינו על הנמל העתיק שבנה הורדוס, אחד ממפעלי הבנייה הגדולים של העת העתיקה. בהיעדר מפרץ טבעי בנה הורדוס שובר גלים מלאכותי ענק שיאפשר את עגינת הספינות בעיר הנמל המשגשגת שבנה. שובר הגלים נבנה מתיבות עץ ענקיות שהושטו לתוך הים ולתוכן יצקו אפר וולקני שבמגע עם המים התקשה לרמה של בטון מזויין.  התיבות שקעו עם האפר שהתקשה ויצרו בסיס יציב וחזק לבניית הנמל בתוך המים. במשך השנים נהרס הנמל ברעידות אדמה שפקדו את הארץ וכיום ניתן לבקר בשרידיו באמצעות צלילה בפארק הארכיאולוגי הימי של קיסריה. בסמוך לנמל ניתן למצוא את שרידי מבני הכפר והמסגד שהקימו העת'מאנים עבור פליטים בוסנים מוסלמים שקלטה האימפריה העות'מאנית בסוף המאה התשע עשרה ויישבה בקיסריה שהיתה מרכז מנהלי של העות'מאנים במישור החוף שהיה באותה עת אחד האזורים המוזנחים ביותר בארץ ישראל.

מכאן המשכנו אל המיצג האורקולי שמציג את סיפורה של קיסריה לאורך הדורות, כולל היותה מרכז יהודי חשוב בתקופה הרומית ועד להרס השיטתי עד היסוד שעברה קיסריה על ידי הממלוכים שכבשו את ארץ ישראל מידי הצלבנים. השרידים הבולטים של קיסריה הצלבנית הם שער הכניסה הצפוני של קיסריה, שנותר כמעט בשלמותו מהתקופה הצלבנית ושרידי החפיר המרשים שהקיף את המתחם הצפוני של קיסריה הצלבנית.

לאחר סיום הביקור בקיסריה, עצרנו ליד האקוודוקט, מוביל המים המרשים שבנה הורדוס כדי להעביר מים ממעיינות נחל תנינים לקיסריה. לאחר מכן נסענו לבקשתה של נעה ברחבי היישוב היוקרתי והמשכנו בדרכנו צפונה.

29684028_10156271594668482_4833570421554140309_n

חוויה משפחתית במחנה המעפילים בעתלית

תגובה אחת

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.