טיול בשבת קיצית בשמורת תל דן

בשבת של תחילת חופשת הקיץ יצאנו עם חברינו מחיפה ועם ילדיהם לטיול בשמורת תל דן. שמורה יפהפיה זו קרובה מאד לביתנו ועל כן טיילנו בה פעמים רבות, בעונות שונות של השנה: בשלכת הסתווית המרהיבה, בחורף הקר כשהשמש אינה קופחת ביקרנו בתל דן, שרידיה של עיר קדומה בת 5000 שנה שהגיעה לשיאה בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית, באביב הפריחה מרהיבה ושפיעת המים של הדן בשיאה ובקיץ השמורה היא מקום מצויין לביקור צונן ונעים גם ביום חם.

התחלנו את הביקור בשמורה מוקדם יחסית בבוקר, כאשר המטיילים היו מעטים יחסית לשבת קיצית. כבר בתחילת המסלול נכנסנו עם הילדים לחנות השמורה והתחלנו את הביקור בהפסקת ארטיקים וקפה של בוקר. מכאן התחלנו במסלול ההליכה שמתחיל בחציית הגשר שמעל האפיק המרשים של הדן השוצף בעוצמה.

בחרנו ללכת במסלול הארוך שהוא לא יותר משעה וחצי הליכה נינוחה עם הילדים במסלול מוצל ונעים. לאחר הליכה לצד הדן הגענו למעיין הדן , המעיין הקארסטי הגדול במזרח התיכון שמקור מימיו בשלגים הנמסים ומחלחלים לתוך הר חרמון ונובעים למרגלותיו בספיקה שנתית קבועה יחסית של מים קרים בהיקף של 250 מיליון מ"ק בשנה, המהווים מרכיב מרכזי ממימי מקורות הירדן המגיעים אל הכנרת. הלכנו לאורך האזור המכונה "מעיינות גן עדן" שלאורכם צמחיית נחלים צפופה, מינים שונים של עצים ומטפסים שונים ובמעיינות שנביעתם קבועה לאורך כל השנה ניתן למצוא גם סלמנדרות וחסרי חוליות נדירים אחרים.

אחת האטרקציות עבור הילדים הוא עץ פו הדוב, שרידיו של עץ מילה סורית גדול ועתיק שניתן למצוא באזורים מעטים בצפון הארץ שניתן להיכנס לתוך גזעו החלול. מעין והילדים נכנסו לתוך העץ והגיחו מתוכו מלמעלה ולמטה.

בהמשך עברנו ליד תחנת הקמח העתיקה שפעלה במקום לפני קום המדינה ונשתמרה כמעט בשלמותה. ביקשנו מהילדים לאתר בקרבתה את שרידי אבני הריחיים שפזורים לאורך השביל שבקרבת התחנה.

מכאן המשכנו כמה דקות ספורות לאחת מגולות הכותרת של הביקור בשמורה ביום קיץ חם – בריכת השכשוך. בריכה זו היא המקום היחיד בו ניתן להיכנס למים בתוך השמורה והרחצה במים הקרים – קפואים בקיץ החם בצל העצים היא חוויה מומלצת ביותר. לאחר הרחצה המרעננת, הלכנו עוד כרבע שעה, סיימנו את המסלול המעגלי של השמורה וחזרנו לשער  הכניסה.

סיימנו את הביקור בארוחה טובה במסעדת קוקיה המצויינת שבקיבוץ דפנה הכוללת אוכל צמחוני –  חלבי, קונדיטוריה ופיצריה, בה אנחנו מרבים לאכול.

קראו פוסטים שכתבנו על טיולים נוספים באזור:

השביל התלוי בשמורת הבניאס

ארמון רומאי ומעיינות צוננים בשמורת הבניאס

שביל החורף שמורת החצבאני

טיול אביבי בנחל עיון

הביקור התקופתי באגמון החולה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.